Slik påvirker maten din helse på både lang og kort sikt

“Du blir hva du spiser” er det et ordtak som sier. Det er faktisk ganske riktig. Kroppen vår er en fin-innstilt maskin som trenger brensel. Den brenselen er det vi som kontrollerer. Det vil si, det er vi som bestemmer hva vi spiser. Om det sunn mat, usunn mat, eller hvor mye mat. Flere undersøkelser har vist at vi kan leve lenger, og med færre helseplager, hvis vi bare velger å spise riktig. Det betyr ikke at vi vil være 100 % friske bare på grunn av dietten vår, men vi kan faktisk redusere forskjellige helseplager, hvis vi finner et riktig kosthold.

Middelhavskosthold mot hjerte- og karsykdommer

Middelhavskosthold har vist seg å hjelpe mot mange plager. Blant annet hjerte- og karsykdommer, siden det består av sunne oljer som omega 3. Vi i Norden har en tendens til å få i oss litt for mye omega 6 fettsyrer, noe som kan bidra til betennelsestilstander i kroppen vår. Ikke at omega 6 er usunt for oss, men vi skal hovedsakelig få i oss omega 3. Middelhavskostholdet består i tillegg for en stor del av grønnsaker, som bidrar til å redusere risikoen for flere typer kreft. For å få en idé om hvordan et middelhavskosthold ser ut, kan du ta en titt på Neptunrestauranter.no

shutterstock_404435371Alt du spiser daglig teller

Maten du spiser kan også hjelpe deg på kort sikt. Hver dag du velger å spise grovt brød istedet for hvitt brød, eller drikke vann istedet for sukkerholdig drikke, gjør du en forskjell på blodsukkernivået ditt. Prestasjonen, konsentrasjonen, og til og med humøret ditt vil være bedre. Med slike små tiltak unngår du at blodsukkeret først skyter i været, og så daler det raskt, noe som kan gjøre deg ukonsentrert og litt irritabel, og på sikt kan føre til fare for diabetes, type 2. Det er mye som foregår i kroppen vår, og alt vi spiser og drikker påvirker oss, selv om vi ikke tenker over det. Så spis riktig.