Ligg på spikermatte

Lie on your nail matFolk flest forbinder nok spikermatter med fakirer og sirkus, men en spikermatte er faktisk et veldig nyttig verktøy på veien mot bedre helse. Noen få minutter på en spikermatte kan hjelpe deg å redusere stress, få bedre kvalitet på søvnen, og få slutt på følelsen av trøtthet som gjerne rammer de som har mange oppgaver og liten tid. Spikermatten hjelper også mot milde former av depresjon, og mot smerter i muskler, hode, nakke, rygg, eller tarmer. Den kan forhindre at du sliter med stivhet og lav energi.

En spikermatte har mange små pigger som ganske likt akupunktur stimulerer og legger press på ulike punkter for å påvirke hvordan energien strømmer gjennom kroppen. Spenninger forløses og du føler deg hel og sterk der du ligger. Dette kan forklares vitenskapelig gjennom frislipp av hormoner, som endorfiner og oksytoksin. Disse gjør at du får en sterk følelse av velvære. Mange opplever å bli varme inni seg, og de finner en ny ro i sjelen.

Men er det ikke fryktelig ubehagelig og vondt å ligge på en slik spikermatte, spør du kanskje. Det høres kanskje sånn ut, men i realiteten så gjelder det bare å puste på en god måte. Konsentrer deg om å puste riktig, og du vil snart føle en varm følelse og en tiltagende indre ro. Alt av stress og mas fordunster som dugg for solen.

Det beste er at du ligger på spikermatten med bar overkropp, med mindre du har ømtålig hud eller allergier. Husk å slå av mobilen og andre distraherende påminnelser om det daglige dont og alskens forpliktelser, og tenk på at du skal slappe av og glemme tid og sted. De fleste liker å kombinere spikermatten med litt god, avslappende musikk, og gjøre det hele til en meditativ stund som kan ha stor virkning på den enkeltes sjelefred.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *